Tökéletes találat! A forgalom sem jelent kihívást a műanyag csöveknek
Rugalmas csövek: a tökéletes találat a forgalom okozta terhelésekhez
Közzététel időpontja: 2017. 07. 18.
Kategóriák Rugalmasság, Élettartam, Szilárdság
A csatorna- és csapadékvíz-rendszerek az út felszíne alatt tükrözik az úthálózatok elrendezését. A két alapvető fontosságú rendszer -a földalatti csővezeték-infrastruktúra és az úthálózat- közötti kölcsönhatás aggodalomra adhat okot, nevezetesen, hogy a nagy forgalomterhelés negatív hatást gyakorol ezekre a létfontosságú csőrendszerekre.
Ennek a bizonytalanságnak köszönhetően sok tervező a “legnagyobb tömegű” megoldást keresi. A felszíni forgalom várható tömegének ellensúlyozása érdekében a legnehezebb csöveket választják ki és építik be, amelyekről úgy találják, hogy csak ezek a megoldások képesek ellenállni a több ezer tonna járműterhelés és teherfuvarozás hatásának. Mivel az általános feltételezés szerint a műanyag egy gyenge anyag, gyakran figyelmen kívül hagyják a mélyépítésben.
De, míg egyeseknek ez a véleménye, a valóság egészen más.
A csőanyagokról alkotott különböző félreértésekkel szembesülve - a rugalmasságtól az élettartamig mindent magában foglalóan - egy csapat építőmérnök, várostervező és vízmérnök próbának vetette alá a műanyag csöveket, hogy kiderítse, valójában hogyan teljesítenek, amikor nincsenek szem előtt.
Az eredmény egy széles körű, „Földbe fektetett csövek” (Buried Pipes) című tanulmány lett, amely kiterjedt terepi és laboratóriumi vizsgálatokon alapul, többek között annak meghatározására, hogy a forgalom terhelése milyen hatással van az út felszíne alatt lévő csövekre.
Átlagosnak tekintett 315 mm átmérőjű műanyag csatornacsöveket 0,6 m-től 5,0 m-ig változó takarás mellett különféle vizsgálatoknak vetettek alá - beleértve a nyúlás - és a nyomásvizsgálatot -, a műanyagok hosszú távú integritásának igazolására. Teljes körű vizsgálatokat végeztek különböző anyagok, cső merevségek, talajtípusok és beépítési körülmények mellett. Döntő fontosságú része volt a vizsgálatnak a forgalomból adódó terhelés szimulációjára összpontosító része.
Az eredmények?
Ha a csövek merevebbek, mint az őket körülvevő talaj, a csőnek magának kell ellenállnia minden felülről érkező terhelésnek - legyen szó akár nehéz tehergépjárműről, utasokkal tömötten közlekedő buszokról, akár nagy sebességgel felszálló repülőgépekről.
A helyesen szerelt, jól tömörített ágyazati anyaggal megfelelően beépített műanyag csövek azonban, a terhelést áthelyezik a talajra - vagyis maga a cső kisebb terhelésnek vannak kitéve, mint amit a forgalom és a talaj súlya kifejt. Miután a beépítést követően az ágyazat és a talaj konszolidálódik, a forgalmi terheléseknek nincs további hatása a cső alakváltozására.
ÁBRA FELIRATAI: (Text of the figure)
Installation phase = Beépítési szakasz
Settlement phase = Konszolidációs szakasz
Deflection [%] = Alakváltozás [%]
Traffic effect = Forgalmi terhelés hatása
Time = Idő [évek]
A Földbe fektetett csövek című tanulmányt (Buried Pipes Study) a következő linken tekintheti meg: www.teppfa.eu/buriedpipes