- Főoldal
- MCsSz Hírlevelek
- MCsSz Hírlevél - 2022-01
MCsSz Hírlevél - 2022-01
MCsSz Hírlevél – 2022-01Kedves Partnereink, Tagjaink!Igen régen jelentkeztünk már iparágunk feszítő, vagy kellemes híreivel. Nos, vannak azért részsikerek. Mai Hírlevelünkben ezekről kívánunk megemlékezni. 1. Új MAGYAR NEMZETI SZABVÁNYOK A 275/2013. (VII. 16.) Kr. MŰKÖDÉSÉHEZHosszú, fáradságos munkálatok és viták után végre elfogadásra került az MSzT MB 712 számú műszaki bizottságában kidolgozott két úgynevezett teljesítmény szabvány. MSZ 9982 Műanyag csővezetékrendszerek. Földbe fektetett, nem nyomás alatti csatornarendszerek. A csövek, a csőidomok és ezek együttese lényeges műszaki termékjellemzőinek meghatározásaAz MSZ 9982 az MSZE 9982 előszabvány tovább fejlesztett, nemzeti szabványként kiadott utódja. MSZ 9983 Műanyag csővezetékrendszerek. Földbe fektetett és föld feletti, nem nyomás alatti lefolyócsőrendszerek lakóépületek épületen belüli talaj- és szennyvízelvezetéséhez. A csövek, a csőidomok és ezek együttese lényeges műszaki termékjellemzőinek meghatározásaAz MSZ 9983 az MSZE 9983 utódja. 2. A polietilén gázcső szabvány – MSZ EN 1555 – változásaEzzel a cikkünkkel a polietilén (PE) gázcső szabvány – az MSZ EN 1555 – változása okozta anomáliákra kívánjuk felhívni a figyelmet. A PE gáz nyomócső európai szabvány változásairól és ezen műanyag gázcsövek használatát szabályozó magyar szabályozások viszonyáról: A szabvány mérettáblázatának lábjegyzetében a szabvány alkotói jelzik, hogy egyes országokban az SDR 17,6 méretarányú csősorozat továbbra is előfordulhat és alkalmazható. A szabvány közzétételét követően kiadott magyar SzTFH rendeletben azonban sajnos csak az SDR 17,6-es osztály került rögzítésre, az SDR 17 ellenben nem szerepel benne. A jogalkotónál kezdeményeztük a szabvány és a jogszabály harmonizálását. A probléma felvetését hagyományos módon, emailben továbbított levélben kezdeményeztük, amelyre az SzTFH azt válaszolta, hogy kezdeményezzünk egyedi eltérést. Ezt Szövetségünk meg is tette az SzTFH honlapján adott hivatalos virtuális nyomtatvány kitöltésével, de erre a beadványunkra nem érkezett visszajelzés. Szövetségünk tagjainak, természetesen a gyártóknak, az importőröknek, a forgalmazóknak és Önöknek a termékek felhasználóinak is alkalmazkodni/viszonyulni kell ehhez a kettős szabályozáshoz a gyakorlati életben. Azt tanácsoljuk e piaci szegmens valamennyi szereplőjének, hogy a későbbi félreértések, viták elkerülése érdekében a megrendelés előtt tájékozódjanak, hogy az adott gyártó/forgalmazó a jogszabály vagy szabvány SDR osztályát követi-e, illetve ellenőrizzék a PE/acél átmeneti darabok megfelelőségét (a DN/OD 40 mm termék esetében) mind a két méretarányú terméksor esetében, ha ilyen összekötő elemet szándékoznak alkalmazni. Addig is, amíg nem sikerül a 18/2022. (I. 28.) SZTFH rendeletbe az MSZ EN 1555 szabvány változását átültetni, külön megállapodás hiányában a SDR 17,6-es méretarányú csövek méreteire és mérettűréseire a szabvány korábbi 2011-es kiadásában rögzített értékeket kell alapul venni.
3. Építési termékek vs. 201/2001. KormányrendeletAz emberi fogyasztásra szánt vízzel (továbbiakban: ivóvízzel) érintkező építési termékek Magyarországon akkor hozhatók forgalomba – és építhetők be -, ha megfelelnek a 201/2001. (X. 25.) Korm. rendelet az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről követelményeinek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az első hazai forgalmazást megelőzően a forgalmazónak az ivó- és használati melegvíz-ellátásban az ivóvízzel közvetlenül érintkező anyagokat, termékeket a kijelölt hatóságnak – jelenleg a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) – be kell jelenteni. A bejelentés után az NNK saját laboratóriuma a szakvéleménye kialakítása során figyelembe veszi az ivóvízzel érintkező anyagból kioldódó szennyező anyagok jelenlétét, vizsgálja, hogy a technológia/termék alkalmazása nem eredményezi-e a mikrobiológiai minőség romlását, továbbá kellemetlen íz- és szaganyagok ivóvízbe kerülését. Az eljárás lezárásaként a jogszabályban megjelölt hatóság – jelenleg az NNK, korábban az Országos Tisztifőorvosi Hivatal, majd a területileg illetékes Kormányhivatal – egy Határozatot bocsát ki, amelyben igazolja, hogy a termék/anyag bevizsgálása megtörtént és a szakvéleményben meghatározott használati feltételeket is rögzíti. A nyilvántartásba vett anyagok, termékek közegészségügyi felülvizsgálatát a bejelentőnek ötévente az NNK-nál kell kérelmezni. Az MCsSz megvizsgált több, véletlenszerűen hozzákerült hatályos nyilvántartásba vételi dokumentumot és azt tapasztalta, hogy tartalmilag nem egységesek a Kormányhivatal, illetve az NNK által kiadott Határozatok. Minden ivóvízzel érintkező termék esetében közegészségügyi szempontból fontos, hogy milyen alapanyagot használtak fel annak, például a csövek/idomok gyártása során. Minden egyes alapanyag külön bevizsgálást így külön nyilvántartásba vételi eljárást és dokumentumot feltételez. Lényeges elem, hogy a nyilvántartásba vételi dokumentumban meg legyen nevezve, hogy a vizsgált termék milyen alapanyagból készült (gyártó, márkanév stb.), hogy a felhasználó és az ellenőrző hatóság számára a nyomon követhetőség biztosítva legyen. Ha a nyilvánosan közzétett Határozatban nincs megnevezve az alapanyag, akkor a felhasználónak jogos igénye, hogy betekinthessen a Határozatot megalapozó szakvéleménybe a felhasznált anyagtípus megismerése céljából. Szövetségünk ezúton is bátorít minden felhasználót a nyomonkövethetőség kikényszerítésére. Néhány olyan eset is ismertté vált, amikor a gyártó/forgalmazó a termékismertetőiben deklarálja, hogy többféle alapanyagot használ a termékeihez, ugyanakkor egyetlen nyilvántartásba vételi dokumentummal hozza forgalomba az ivóvizes felhasználási célú termékeit. Ez olyan esetben is előfordult, amikor a gyártónak AVCP 1+ tanúsítása is van. Az a tapasztalatunk, hogy az ilyen visszáságok felderítése nem hatékony, gyakorlatilag nincsenek bejáratott ellenőrzési mechanizmusok. A felhasznált alapanyagok nyomon követése a termékeken nem minden esetben megoldott, nincs rá egységes szabályozás. Az import-, különösen az EU területén kívülről érkező termékek esetén a nyilvántartásba vételi dokumentumban – vagy a mögötte lévő szakvéleményben – megnevezett alapanyag összevetése a ténylegesen felhasznált alapanyaggal gyakorlatilag kontroll nélküli, a visszaélési lehetőség adott. A gyártók/forgalmazók, a felhasználók, az engedélyező és ellenőrzésre feljogosított/kijelölt Hatóságok együttműködését tartjuk szükségesnek, hogy kizárólag a ténylegesen bevizsgált, a követelményeknek megfelelő anyagok/termékek kerülhessenek a magyar vízellátó rendszerekbe, elkerülve az egészségügyi kockázatokat. 4. Változik a CPR?!A 2011-ben kiadott, valamennyi EU tagországban érvényes 305/2011 EU-rendeletnek, becenevén CPR-nek (Construction Products Regulation) több éves felülvizsgálata után az Európai Bizottság (EB) kidolgozta a rendelet módosításának első tervezetét és 2022. áprilisában közösségi vitára, véleményezésre bocsátotta. A tervezet nagymértékben átírja a rendeletet és jelentős hangsúlyeltolódásokat tartalmaz mindamellett, hogy az eredeti cél változatlan marad, vagyis olyan jogi környezet biztosítása, amelyben az EU egyes országaiban előállított építési termékek a lehető legkisebb adminisztrációs teher mellett, szabadon és egységes feltételekkel mozoghassanak az EU elvileg egységes (single market) belső piacán. Ezzel természetesen a nemzetközi (globális) színtéren is növekvő eredményesség is cél.
A tervezetre benyújtható értékelések, vélemények, javaslatok beadásának EB által adott határideje 2022. június 07. volt. Linkek az új CPR tervezethez (vagy megtalálható a www.appm.hu honlapon):
|