- Főoldal
- MCsSz Hírlevelek
- MCsSz Hírlevél - 2022-01
MCsSz Hírlevél - 2022-01
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| DN/OD | SDR 17,6 emin |
SDR 17 emin |
| 16 | 2,3b | 2,3c |
| 20 | 2,3b | 2,3c |
| 25 | 2,3b | 2,3c |
| 32 | 2,3b | 2,3c |
| 40 | 2,3 | 2,4 |
| 50 | 2,9 | 3,0 |
| 63 | 3,6 | 3,8 |
| 75 | 4,3 | 4,5 |
| 90 | 5,2 | 5,4 |
| 110 | 6,3 | 6,6 |
| 125 | 7,1 | 7,4 |
| 140 | 8,0 | 8,3 |
| 160 | 9,1 | 9,5 |
| 180 | 10,3 | 10,7 |
| 200 | 11,4 | 11,9 |
| 225 | 12,8 | 13,4 |
| 250 | 14,2 | 14,8 |
| 280 | 15,9 | 16,6 |
| 315 | 17,9 | 18,7 |
| 355 | 20,2 | 21,1 |
| 400 | 22,8 | 23,7 |
| 450 | 25,6 | 26,7 |
| 500 | 28,4 | 29,7 |
| 560 | 31,9 | 33,2 |
| 630 | 35,8 | 37,4 |
| 710 | - | 42,1 |
| 800 | - | 72,6 |
| b; c) Az emin kalkulált értékei 2,3 mm-re felkerekítve. | ||
3. Építési termékek vs. 201/2001. Kormányrendelet

Az emberi fogyasztásra szánt vízzel (továbbiakban: ivóvízzel) érintkező építési termékek Magyarországon akkor hozhatók forgalomba – és építhetők be -, ha megfelelnek a 201/2001. (X. 25.) Korm. rendelet az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről követelményeinek.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az első hazai forgalmazást megelőzően a forgalmazónak az ivó- és használati melegvíz-ellátásban az ivóvízzel közvetlenül érintkező anyagokat, termékeket a kijelölt hatóságnak – jelenleg a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) – be kell jelenteni. A bejelentés után az NNK saját laboratóriuma a szakvéleménye kialakítása során figyelembe veszi az ivóvízzel érintkező anyagból kioldódó szennyező anyagok jelenlétét, vizsgálja, hogy a technológia/termék alkalmazása nem eredményezi-e a mikrobiológiai minőség romlását, továbbá kellemetlen íz- és szaganyagok ivóvízbe kerülését.
Az eljárás lezárásaként a jogszabályban megjelölt hatóság – jelenleg az NNK, korábban az Országos Tisztifőorvosi Hivatal, majd a területileg illetékes Kormányhivatal – egy Határozatot bocsát ki, amelyben igazolja, hogy a termék/anyag bevizsgálása megtörtént és a szakvéleményben meghatározott használati feltételeket is rögzíti. A nyilvántartásba vett anyagok, termékek közegészségügyi felülvizsgálatát a bejelentőnek ötévente az NNK-nál kell kérelmezni.
Az MCsSz megvizsgált több, véletlenszerűen hozzákerült hatályos nyilvántartásba vételi dokumentumot és azt tapasztalta, hogy tartalmilag nem egységesek a Kormányhivatal, illetve az NNK által kiadott Határozatok. Minden ivóvízzel érintkező termék esetében közegészségügyi szempontból fontos, hogy milyen alapanyagot használtak fel annak, például a csövek/idomok gyártása során. Minden egyes alapanyag külön bevizsgálást így külön nyilvántartásba vételi eljárást és dokumentumot feltételez. Lényeges elem, hogy a nyilvántartásba vételi dokumentumban meg legyen nevezve, hogy a vizsgált termék milyen alapanyagból készült (gyártó, márkanév stb.), hogy a felhasználó és az ellenőrző hatóság számára a nyomon követhetőség biztosítva legyen. Ha a nyilvánosan közzétett Határozatban nincs megnevezve az alapanyag, akkor a felhasználónak jogos igénye, hogy betekinthessen a Határozatot megalapozó szakvéleménybe a felhasznált anyagtípus megismerése céljából.
Szövetségünk ezúton is bátorít minden felhasználót a nyomonkövethetőség kikényszerítésére.
Néhány olyan eset is ismertté vált, amikor a gyártó/forgalmazó a termékismertetőiben deklarálja, hogy többféle alapanyagot használ a termékeihez, ugyanakkor egyetlen nyilvántartásba vételi dokumentummal hozza forgalomba az ivóvizes felhasználási célú termékeit. Ez olyan esetben is előfordult, amikor a gyártónak AVCP 1+ tanúsítása is van.
Tanulság: A vevő mindenkor legyen résen!
Az a tapasztalatunk, hogy az ilyen visszáságok felderítése nem hatékony, gyakorlatilag nincsenek bejáratott ellenőrzési mechanizmusok. A felhasznált alapanyagok nyomon követése a termékeken nem minden esetben megoldott, nincs rá egységes szabályozás. Az import-, különösen az EU területén kívülről érkező termékek esetén a nyilvántartásba vételi dokumentumban – vagy a mögötte lévő szakvéleményben – megnevezett alapanyag összevetése a ténylegesen felhasznált alapanyaggal gyakorlatilag kontroll nélküli, a visszaélési lehetőség adott.
A gyártók/forgalmazók, a felhasználók, az engedélyező és ellenőrzésre feljogosított/kijelölt Hatóságok együttműködését tartjuk szükségesnek, hogy kizárólag a ténylegesen bevizsgált, a követelményeknek megfelelő anyagok/termékek kerülhessenek a magyar vízellátó rendszerekbe, elkerülve az egészségügyi kockázatokat.
Ez mindannyiunk közös érdeke.
4. Változik a CPR?!

A 2011-ben kiadott, valamennyi EU tagországban érvényes 305/2011 EU-rendeletnek, becenevén CPR-nek (Construction Products Regulation) több éves felülvizsgálata után az Európai Bizottság (EB) kidolgozta a rendelet módosításának első tervezetét és 2022. áprilisában közösségi vitára, véleményezésre bocsátotta.
A tervezet nagymértékben átírja a rendeletet és jelentős hangsúlyeltolódásokat tartalmaz mindamellett, hogy az eredeti cél változatlan marad, vagyis olyan jogi környezet biztosítása, amelyben az EU egyes országaiban előállított építési termékek a lehető legkisebb adminisztrációs teher mellett, szabadon és egységes feltételekkel mozoghassanak az EU elvileg egységes (single market) belső piacán. Ezzel természetesen a nemzetközi (globális) színtéren is növekvő eredményesség is cél.
Jelentősebb változások:
- Pontosabb és egyértelműbb szabályozást ígér a környezetvédelem, a fenntartható fejlődés, a körkörös gazdálkodás területén; bevezeti az építési termékek környezeti és éghajlati teljesítményének értékelését.
- Jelentősen közelíti a kijelölt értékelő szervezetek (TAB) és a bejelentett szervezetek (NB) megfelelési feltételeit.
- Módosítja a termék megfelelőségének feltételeit. A teljesítménynyilatkozatok mellé bevezeti a megfelelőségi nyilatkozatokat. (Ez új harmonizált szabványok megalkotását vetíti előre, jóllehet a mi szakterületünkön még egyetlen elfogadott harmonizált EN (hEN) szabvány sem létezik.)
- Be szándékozik vezetni a digitális termékútlevelet és európai termékadatbázist kíván létrehozni.
- Módosítja az alkalmazandó AVCP rendszerek feladat és felelős rendszerét, erősíti a piacfelügyeletet
- Tisztítja a CPR alá tartozó termékkörök listáját.
Az eredeti 35 termékkört leszűkíti 32+1 termékkörre.
A termékkörök listájának a Szövetségünket, illetve az iparágunkat érintő várható változásai:
Kikerülhet a
- szaniter és az
- emberi fogyasztásra szánt vízzel érintkező termékkör.
Nevesítik az előző (32) termékkör között fel nem sorolt esetleges termékek körét.
(CONSTRUCTION PRODUCTS NOT INCLUDED IN THE PRODUCT AREAS ABOVE.) - Kikerül tehát a termékkörök közül a sokat vitatott emberi fogyasztásra szánt vízzel érintkező építési termékek köre (amely a hazai 275/2013. (VII. 16.) Kr.-be be sem került, de egyes jogalkalmazók ezt a tényt eddig rendre figyelmen kívül hagyták).
A tervezetre benyújtható értékelések, vélemények, javaslatok beadásának EB által adott határideje 2022. június 07. volt.
Jelenleg az EB munkabizottsága értékeli a hozzászólásokat és átadja az ezekkel módosított tervezetet az Európai Parlamentnek (EP) és a Tanácsnak (ET).
A vita várhatóan még az idén megkezdődik és az EB munkacsoport egyik tagjának becslése szerint továbblépés/megállapodás 2024 körül várható.
A piac érintett szereplőinek érdemes és célszerű kitüntetett figyelemmel kísérni a rendelet módosítási elképzeléseit naprakészen figyelemmel kísérni és amikor lehetséges a hangjukat hallatni a változtatások irányát és tartalmát illetően, mert a tervezet sok mindent tisztázó változásai mellett véleményünk szerint jelentősen növeli az adminisztrációs terheket.
Érdemes megkezdeni a ráhangolódást!
Linkek az új CPR tervezethez (vagy megtalálható a www.appm.hu honlapon):
- http://www.appm.hu/index.php/letoltesek/cpr?download=249:uj-cpr-tervezet-com-2022-144-1-en-act-part1-v10
- http://www.appm.hu/index.php/letoltesek/cpr?download=250:uj-cpr-tervezet-mellekletek-com-2022-144-1-en-annexe-proposition-part1-v8

